Mijn Moleskine

Mijn meestgebruikte merk notitieboekjes is Quantore (hoe verzin je trouwens zo’n naam). Ik vind ze handig vanwege de ringband aan de bovenkant. Is een blaadje volgeschreven, dan kun je snel doorbladeren.
Zo mis je in een interview of gesprek geen cruciale woorden.Bij speciale gelegenheden gebruik ik de notitieboekjes van Moleskine. Crèmekleurig papier met afgeronde hoeken, lint als bladwijzer, stevige kaft en elastiekje om de boel bij elkaar te houden. Kortom, een elegant dingetje dat romantisch kunstenaarschap ademt. Oscar Wilde, Henri Matisse, Ernest Hemingway en Bruce Chatwin.

Maar nu komt het. Het merk Moleskine bestaat pas sinds een jaar of vijftien. Een geslaagd voorbeeld van retro-marketing. Het bewijst de waarde van een doordacht verhaal achter een product. Als Moleskine-gebruiker koop je niet slechts een atavistisch kladbloc, maar de belofte van een avontuurlijk leven waarin Parijse cafés en verre reizen een hoofdrol spelen. In 2008 waren er wereldwijd al 14 duizend winkels waar Moleskine-notitieboekjes worden verkocht. Sinds enige tijd is er ook een app. Het bewijst dat de Moleskine-romantiek tablet-bestendig is.